Van dik hout zaagt men planken - Reisverslag uit Martigues, Frankrijk van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu Van dik hout zaagt men planken - Reisverslag uit Martigues, Frankrijk van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

Van dik hout zaagt men planken

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond en Wil

28 Juni 2014 | Frankrijk, Martigues

Dat spreekwoord is vandaag een aantal keren door mijn hoofd gegaan.
Volgens mij betekent het het dat je een stevige boom moet hebben om mooie planken te kunnen maken. Nu ik ben vandaag deze stevige boom voor mijn gevoel behoorlijk tegen gekomen. Laat ik wat duidelijker worden want jullie zullen me nu nog niet begrijpen.

Ik ben vanmorgen om 4.15 opgestaan. Leonie en haar vriend Carl-Jan moesten van vandaag om 6.15 op het vliegveld zijn en samen met Joost heb ik ze daarheen gebracht. Na zo een mooie week, gisteren afgesloten met een fantastisch diner in het prachtige dorpje La Cadiére, is dat geen enkel probleem. Jullie kunnen je voorstellen dat na zo een week je hoofd nog niet direct naar fietsen staat. Je hebt zoveel mooie dingen met elkaar beleefd dat deze nog even voorrang krijgen in je hoofd.

Onderweg werden we geconfronteerd met een ongeluk, waarbij kennelijk iemand in slaap was gevallen achter het stuur. De goede lezers weten dan dat dit onmiddellijk herinneringen oproept bij mij aan een vakantie uit het verleden, waarbij wij werden aangereden door zo'n situatie. Gelukkig is dat goed afgelopen en ook bij dit ongeluk waren al hulptroepen aanwezig. Dus wij zijn maar doorgereden.

Op het vliegveld afscheid genomen van Leo en CarlJan en toen weer snel naar huis. Wil en Teske hadden de zaken grondig voorbereid en in een mum van tijd was de auto ingepakt en was het volgende afscheid daar. Ook Susan en JanJob gingen gelijk met hun weg. Zodat ik uiteindelijk in mijn eentje achterbleef. Ook dit afscheid was natuurlijk met emoties beladen. Ik wil nogmaals iedereen heel hartelijk danken voor deze mooie en fantastische week met elkaar. Het was zeker voor herhaling vatbaar.

Nu kwam de eigenaresse al snel en kon ik dus al snel rond 8.00 uur op pad nadat deze afsluitende handelingen waren verricht.

Het was mooi weer al dreigde er hier en daar wel een bui. In de plaatselijke supermarkt nog even gauw wat zaken aangeschaft, die al dan niet bewust vergeten was. De tocht ging langs het dorp Cassis, dat is bepaald geen "kattep..". De route des Cretes was prachtig maar had een bezwaar. De stijgingen en dalingen wisselden elkaar nogal snel af en waren zeker heftig. We hadden deze route van de week al eens verkend met de auto en het respect van JanJob en CarlJan voor hun schoonvader steeg behoorlijk, tijdens deze tocht. Maar ja nu moest ik het fietsen en dat was behoorlijk heftig. Vooral omdat ik eigenlijk nog niet echt in vorm ben. Ik heb natuurlijk wel wat kilometers in de benen maar deze heftige zaken bleken hun tol te eisen.

Daarnaast kon ik het pad niet vinden dat mijn Gps aangaf. Dit keer was het pad redelijk verstopt. Maar na wat heen en weer rijden vond ik het en kon ik verder.

De vergezichten waar je op wordt getrakteerd vergoeden veel maar niet alles (Zie foto's). Gelukkig kon ik nadien op mijn gemak door Marseille cruisen. Het deel waar ik door heen moest was erg leuk en vriendelijk en voor een deel met de auto 's morgens al afgelegd. Maar dat is ook wel eens leuk. Dit keer ging de route namelijk niet over de snelweg. Wel veel stoplichten en wegopbrekingen maar dat terzijde.

Uiteindelijk heb ik er na een dikke 60 kilometer en 670 hoogtemeters er om circa een 14.00 uur er de brui aan gegeven. Zit nu lekker in een budget hotel te genieten van een biertje uit de supermarkt en ga zo direct koken uit mijn (nood) voorraad. De TV staat op voetbal, Brazilië en Chili zullen acte de présence geven. Ik verwacht er wel wat van.

Ik hoop dat de thuisreis van Wil en de kids ook goed is verlopen, zag al wat verschijnen op Facebook. Vervolgens vroeg onder de wol en morgen weer verder. Jullie horen/lezen ongetwijfeld het vervolg.

Ik hoop dat jullie de stevige boom en de planken begrepen hebben. Mijn benen protesteren namelijk behoorlijk. Dus morgen hoop ik ietsje minder. Groeten uit het mooie Douce France en speciaal de Provence du Sud.

  • 28 Juni 2014 - 18:26

    Susan:

    Goed bezig pap! Hopelijk morgen iets minder pap in de benen. X

  • 28 Juni 2014 - 23:14

    Francis:

    Hoi Raymond,

    Dapper hoor! Het zal inderdaad niet meevallen na zon gezellige week om het fietsen alleen op te pakken. Dat is effe afkicken.
    Na een paar dagen zul je ook dit weer achter je laten en de zwier weer in je benen krijgen en zul je vast gaan genieten van de Franse kust! Want die is prachtig om langs te fietsen.
    Vast veel plezier morgen en ik ben benieuwd naar je volgende blogs, groet Francis

  • 29 Juni 2014 - 01:33

    Jcques:

    Hallo Raymond,
    Het zat er wel in dat je moest wennen aan de bomen van het bos. Dat je benen nu houten planken zijn kan ik me goed indenken. Dus nadien ze in het water doen en dan lekker wat omhoog om zo weer de foutieve energie te late uitstromen. succes met alle opstartproblemen maar de herinneringen zullen je zeker goed conditioneren. Dus digitaal kusje erop en weer gaan voor je volgende verhaal.
    Groetjes Jacques
    Ps namens jou een woordje gedaan voor S+M, als je er was hadden wij mogelijk iets in elkaar geflanst.

  • 29 Juni 2014 - 14:17

    Lia:

    Hoi Ray,

    Met interesse jouiw verslag gelezen. Ik kan me voorstellen dat jepap in je benen had want bergie op bergie af is best wel heftig denk ik. Helemaal als je bedenkt dat je eerst twee weken genoten hebt van de vakantie met Wil en de laatste week met het voltallige gezin. Gisteren hebben we een mooi feest van Simon en Marga gehad. De familie van Marga had nog een mooi lied in elkaar geflanst en ik had een gedicht voor ze gemaakt. Het hele gezin van Simon en Marga was aanwezig en dat verhoogde ook de feestvreugde.
    Tot de volgende blog, zet 'm op!
    Liefs Lia

  • 29 Juni 2014 - 17:03

    Simon:

    Ha broer!
    Het was gisteren een gezellig feest. Jacques heeft je keurig genoemd. Hopelijk zul je er de volgende keer wel bij zijn. (Steek in Lourdes maar even een kaarsje op voor alle feestgangers.) Het was geweldig.
    Ik hoop dat het houten gevoel snel weg zal trekken. Eis niet te veel van je zelf. Fiets ze!

  • 29 Juni 2014 - 21:37

    Anne:

    Hoi Raymond,

    De kop is eraf. En de pap zal overgaan in vruchtenyoghurt of zoiets. Heel veel plezier daar en onderweg.

    groetjes Anne

  • 29 Juni 2014 - 22:56

    Truus:

    Hoi Raymond,

    Ik ben ook weer thuis na het feest van Simon en Marga en de verjaardag van Bregje.
    Jou verhaal weer gelezen en wat fijn, dat jullie het zo leuk hebben gehad!!
    Sterkte met fietsen, je komt vast wel weer in je ritme!!
    groetjes, Truus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond en Wil

Gezicht op Praag

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 527
Totaal aantal bezoekers 131208

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 03 Juni 2015

Alpe d'Huez - Nederland

29 Juni 2014 - 06 Augustus 2014

Van Marseille via Bordeaux naar huis

08 Augustus 2013 - 15 December 2013

Dwars door Europa

30 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Narbonne-Roermond

15 Juni 2011 - 21 Juli 2011

St Petersburg/Helsinki

19 Juni 2010 - 31 Juli 2010

Fietstocht naar en door de Baltische Staten

Landen bezocht: