Van druk naar rustig - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu Van druk naar rustig - Reisverslag uit Järvenpää, Finland van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

Van druk naar rustig

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond en Wil

17 Juli 2011 | Finland, Järvenpää

Van druk naar zeer rustig.

Vanmorgen vroeg regende het maar gelukkig tijdens het ontbijt stopte de bui en kon ik dus droog op de fiets stappen. Omdat mijn doel niet al te ver weg was, heb ik eerst nog even Helsinki langs de kade verkend en ben op die wijze langzaamaan de stad uitgefietst. Dat had natuurlijk gevolgen voor mijn route (ik moet naar het noorden en ik reed naar het oosten. Maar gelukkig niet al te ver om. Dus vervolgens naar mijn route toegefietst. Daar had ik op deze wijze ongeveer 30 km. voor nodig. De drukke stad liet ik langzaamaan achter me en ik kwam in een parkachtig landschap, waar met regelmaat voorstadjes van Helsinki stonden. Maar omdat de Finnen overal fietspaadjes gemaakt hebben, fiets ik toch heerlijk rustig. Omdat het zondag is kom ik ook veel Finse fietsers en vooral fietsters tegen. Ik kan aan mijn benen merken dat ik het gisteren wat later gemaakt heb dan normaal (01.00 uur) maar daar stond toch ook echt een leuke avond in Helsinki tegenover.

Ik kwam bij het dwalen door de stad in een steegje terecht waar een aantal kroegen zaten en een live band speelde. Het was er erg druk en erg gezellig. Met veel Finnen een praatje gemaakt, die natuurlijk stuk voor stuk niet konden geloven, dat ik het (de afstand) allemaal gefietst had.

Maar goed, dat is dus m'n eigen schuld, dus maar niet meer over mekkeren. Na zo 60 kilometer bereik ik mijn einddoel voor vandaag, Järvenpäa. De camping ligt 5 kilomter buiten het stadje en is tamelijk verlaten. Er staan een paar caravans en het kantoor is gesloten. Gelukkig heb ik zojuist nog boodschappen kunnen doen en heb ik mij vanmorgen nog gedouched. Dus als het mis gaat, kan ik vanavond m'n potje koken. Ik sta aan een meer, waar zeilwedstrijden op aan de gang zijn en zit nu mijn verhaaltje te schrijven naast een 'Estlandse' jongen, die een film zit te kijken en via een stickje toegang tot internet heeft.

Als dit stukje dus vanavond nog op internet komt dan heb ik die jongen kunnen overreden om dit verhaaltje te plaatsen. De foto's komen dan wel morgen.

Groeten Raymond.

  • 17 Juli 2011 - 14:27

    Vincent En Anne:

    Hoi Raymond,
    Ongelooflijk wat gaat de tijd snel. Nog maar een paar dagen en dan zit het er al weer op. Je hebt trouwens af ten toe flinke strepen getrokken. 135 kilometer en meer. Chapeau. Lukt het slapen op die breedtegraad trouwens nog een beetje? Ik neem althans aan dat het 's nachts niet erg donker wordt.
    Vermeldenswaard is dat Järvenpää de thuisstad is geweest van de belangrijkste Scandinavische componist (samen met Grieg) namelijk Jean Sibelius. Niet dat ik dat nou wist (want daar is Google goed voor) maar de muziek van Sibelius ken ik wel, is zeer herkenbaar en erg mooi. Eigenlijk zou je nu de muziek op een MP3-speler moeten hebben, terwijl je door de finse vlakte fietst.
    We wensen je veel plezier met de laatste loodjes
    Hartelijke groet,
    Vincent en Anne

  • 17 Juli 2011 - 14:40

    LIA:

    Hoi Raymond,

    Nou zoals je ziet heb je die finse jongen kunnen overhalen om jouw verhaaltje op internet te zetten. De foto´s zien we inderdaad dan een volgende keer wel. Hopelijk voor jou komt er op die camping toch wat meer leven en anders zul je toch echt je eigen potje moeten koken maar dat is je wel toevertrouwd. Geniet van alles wat je doet en fietse morgen maar weer naar je einddoel en jammergenoeg voor jou ( en ook een klein beetje voor de trouwe lezers van jou weblog ) zit het er bijna op. Helaas kan ik je niet verwelkomen als je weer in Nederland aankomt want dan ben ik bij Liane maar ik zie je denkelijk wel snel genoeg als ik weer thuis ben.
    Liefs Lia

  • 17 Juli 2011 - 17:59

    Karste:

    Raymond, ik dacht altijd dat een stickje was om te roken!
    Nou goede reis voor morgen al vast en eet en slaap lekker,
    groeten Karste en Geertje

  • 17 Juli 2011 - 20:13

    Francis:

    Hoi Ray,

    nou dat klinkt erg gezellig! vanavond wat spartaanser, dus waarschijnlijk lig je al vroeg in je kooi. Het is hier ook erg regenachtig vanavond.
    Geniet van je laatste fietsdagen! groet Francis

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond en Wil

Gezicht op Praag

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 258
Totaal aantal bezoekers 131257

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 03 Juni 2015

Alpe d'Huez - Nederland

29 Juni 2014 - 06 Augustus 2014

Van Marseille via Bordeaux naar huis

08 Augustus 2013 - 15 December 2013

Dwars door Europa

30 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Narbonne-Roermond

15 Juni 2011 - 21 Juli 2011

St Petersburg/Helsinki

19 Juni 2010 - 31 Juli 2010

Fietstocht naar en door de Baltische Staten

Landen bezocht: