En dan weer verder - Reisverslag uit Radinac, Servië van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu En dan weer verder - Reisverslag uit Radinac, Servië van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

En dan weer verder

Blijf op de hoogte en volg Raymond en Wil

19 September 2013 | Servië, Radinac

Vanmorgen nog even gezellig met Vincent ontbeten. Vervolgens de fiets en spullen weer naar beneden en aldaar opgepakt. Vincent blijft vannacht nog in dit hotel, hij moet dus vandaag alleen proberen om zijn fiets alvast te stallen voor een nacht op het vliegveld maar daar heeft hij de hele dag de tijd voor. Dus dat gaat wel lukken. Vincent nogmaals bedankt voor de hele leuke weken samen en natuurlijk heeft Vincent dat ook zo beleefd.

Het is miezerig weer en de regenkleding moet dus aan. Welgemoed ga ik op pad. Allengs gaat het harder regenen en de straat waarlangs ik Belgrado uit rijdt is erg druk. Kortom het is wel spannend maar alles verloopt op rolletjes.

Het is wel een heuvelige weg en ik moet klimmen maar dat gaat geleidelijk. Dus op de regen na verloopt de tocht probleemloos. Tot na een kilometer of 20 een luide knal de pret verpestte. Wederom een klapband en een stevige want ook de buitenband is aan gort. Toevallig ben ik net bij een bushalte, dus daar de zaak afgeladen en ik had juist mijn achterwiel uit de fiets gehaald om hem te gaan repareren als er een bus stopt. De deuren van de bus gaan allemaal open maar er stapt niemand uit. In het Servisch maakt de chauffeur me duidelijk dat ik mijn spullen in de bus moet laden en zelf achterin de bus moet gaan staan met mijn fiets zonder achterwiel, zo gezegd zo gedaan. De bus rijdt vervolgens verder, stopt een aantal keren en plots stopt de bus weer en de chauffeur maakt mij duidelijk dat er links een bandenreparatiebedrijf zit, die mij vast kan helpen. Ik hoef niets te betalen dus na dankjewel in het nederlands gezegd te hebben de bus uitgezwaaid.

Dan maar naar dat bedrijf daar is het in ieder geval droog. Het blijkt een bedrijfje te zijn voor autobanden, dus van fietsbanden hadden ze geen verstand. Ze wilden met alle plezier wel helpen. Dus 2 man gingen aan de slag om de oude band en binnenband eraf te halen. Vervolgens probeerden ze de lekke band met een autopomp op te blazen, dat lukte natuurlijk niet. Ik heb ze mijn pomp gegeven en ze laten zien, dat ze nog een schroefje van het franse ventiel open moesten draaien. Maar de band was dusdanig stuk dat repareren echt niet ging. Gelukkig heb ik altijd een reserve binnen- en buitenband bij me. Dus deze te voorschijn gehaald en vervolgens gingen ze snel aan de slag om de banden om het wiel te leggen. Een kwartiertje later fietste ik weer in de regen. Ook hier hoefde ik niets te betalen. Ze wensten mij verder veel geluk op mijn reis richting Istanbul.

Het liep tegen 12 uur en ik kreeg trek. In een klein optrekje zat een winkeltje met een restaurantje. Daar ben ik even naar binnen gegaan. Mijn rugzak afgedaan en deze naast me neergelegd. Jullie snappen het vast al, ik ben na afloop van mijn consumptie vergeten de rugzak mee te nemen. Wel een probleem omdat mijn Ipad en paspoort er allebei inzaten. Dat ik dat ding niet omhad kwam ik pas achter in het volgende stadje waar ik mijn voorraad banden weer wilde aanvullen bij een fietsenzaak. Dat laatste heb ik overigens wel gedaan.

Wat te doen is dan aan de orde.
Nu een hotel gezocht en dat is hier een probleem. Die dingen worden alleen in het Servisch hier aangekondigd. Je verwacht het woord hotel wel ergens aan te treffen en/of sterren te zien. Maar helaas, na heel wat vragen bleek ik er gewoon voorbij gefietst te zijn.
Dus weer terug naar af en in dit hotel blijkt men vrijwel alleen Servisch te praten. Een heel klein beetje engels is mogelijk. Maar goed ik heb een kamer, een taxi besteld en daarmee terug naar dat cafeetje van tussen de middag.
Gelukkig mijn tas was er nog en alle spullen zaten er nog in.

Dus hier zit een gelukkig man, die inmiddels is gedoucht, zijn nieuwe achterband heeft gemonteerd en de opvouwbare band(en) weer in de daarvoor bestemde bagagetas heeft zitten.

Morgen weer verder met ik hoop mooi weer. Want die regen daar heb je gauw genoeg van. In dit hotel is helaas geen internet aansluiting. Dus hoe we dat oplossen, zien we wel en anders wordt het morgen.

Groeten
Raymond

  • 19 September 2013 - 19:06

    Willem Brader:

    Beste Raymond.

    Over geluk gesproken. Wat een ontzettend aardige mensen in Servie. Een gratis busritje, gratis band verwisselen, rugzak vergeten en na een paar uur weer terug bij de baas. Je maakt wat mee. Wees blij met je engeltje op je schouder want het gaat nog steeds heel voortvarend. Nogmaals geweldig om je belevenissen te lezen en ik wens je toi,toi,toi.

    Willem

  • 19 September 2013 - 19:35

    Francis:

    Raymond toch, wat een avonturen maak jij weer mee op je eerste dag alleen fietsend.
    En wat een engeltjes! Slaap lekker daar groet Francis

  • 19 September 2013 - 19:45

    Anja Van Dijken:

    Alleen maar lof aan jou! Ik heb ergens in een klein achterkamertje in mijn hoofd een plan om te gaan fietsen, maar...... als ik dit lees dan zakt mij de moed in de schoenen. Gelukkig krijg je wel overal hulp valt mij op. Wat een geweldige mensen in het verre Servië. Vlgs mij stikt het van de engeltjes daar. Ik wens je weer veel succes op je vervolgtocht zonder maatje.
    gr Anja

  • 19 September 2013 - 19:49

    Jacques:

    Ware geluksdag,

    Ja je mag alles meemaken en ook alle geluk van de wereld hebben. Ze zeggen wel eens een echte mazzelaar. Nou kerel, je verdient die geluk en vooral als het zo vervelend regent en je alles weer alleen
    moet regelen en verwerken. Stel dat je no en elektronische snuisterijen winkel ziet in Istanbul. Een soort wekker zodra de afstand tussen object en jou te groot wordt dat je een sms je krijgt. wie weet bestaat het en scheelt dit achteruit rijden ipv. vooruit. Voor de rest even weer in google map gezien . Ja daar is alles van jaren terug. Maar vol belevenissen ga je verder op pad en zal alles nog meer aan elkaar te rijgen zijn als wat Raymond eerder deed dan de paus. Man veel plezier morgen en begin zo langzamerhand te denken aan het familie weekend waar jij mogelijk ok nog stempel drukken voor gedaan hebt. Het ga je goed. Jacques

  • 19 September 2013 - 22:12

    Agnes:

    Hoi Raymond, Tjonge wat een verhaal! En dat op een eerste dag dat je weer alleen fietst. En wat een bijzondere ontmoetingen met de buschauffeur, de fietsenmaker en dan je rugtas die er nog lag.
    We hopen dat je goed kan slapen en morgen weer een goede dag mee gaat maken. Succes!!! Zet hem!
    groetjes van ons allemaal, Agnes

  • 20 September 2013 - 00:09

    Hennie:

    Gelukkig zijn er nog ook aardige en eerlijke mensen op deze aardbol. :-)
    Fijn dat je zo geholpen werd en alles weer terug hebt.
    Voor morgen een goeie reis maar weer. :)

  • 22 September 2013 - 08:23

    Leonie:

    Lieve pap!
    Wat een verhaal weer en inderdaad wat een mazzel vooral! Geweldig dat het in deze reis zo duidelijk wordt dat wanneer je anderen echt nodig hebt dat er mensen zijn die dat zomaar, gratis en voor niets oppakken. Het oosten van Europa klinkt steeds rooskleuriger en ik denk dat ik ook maar een keer die kant op moet gaan!
    Jammer dat vin weer weg is maar goed dat je met frisse moed weer je boeltje hebt gepakt en de heuvel weer gaat trotseren!
    Ik ben erg trots op je pap!
    Hier in Nederland alles prima, druk met de nieuwe master en alle voorbereidingen voor suusjes grote feest en cj's afscheid maar komt helemaal goed!

    Veel succes en liefs!

    Xxx Leo

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond en Wil

Gezicht op Praag

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 386
Totaal aantal bezoekers 131663

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 03 Juni 2015

Alpe d'Huez - Nederland

29 Juni 2014 - 06 Augustus 2014

Van Marseille via Bordeaux naar huis

08 Augustus 2013 - 15 December 2013

Dwars door Europa

30 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Narbonne-Roermond

15 Juni 2011 - 21 Juli 2011

St Petersburg/Helsinki

19 Juni 2010 - 31 Juli 2010

Fietstocht naar en door de Baltische Staten

Landen bezocht: