Op naar Ronchamp - Reisverslag uit Ronchamp, Frankrijk van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu Op naar Ronchamp - Reisverslag uit Ronchamp, Frankrijk van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

Op naar Ronchamp

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond en Wil

25 Mei 2015 | Frankrijk, Ronchamp

Vanmorgen om kwart voor zeven wakker en nog even lekker nagedut. Vervolgens het tentje ingepakt, gewassen, geschoren en ontbeten. Alles ging lekker vlot en om kwart voor 9 zat deze jongen op de fiets. Meteen een stevige klim maar daarna een pracht van een afdaling. Ik denk dat deze tenminste 5 kilometer was. Heerlijk om die fiets eens lekker te laten gaan en de schwalbes (banden) te laten zoeven.

Het zonnetje was er af en toe en ook zo nu en dan een wolk en zo trok ik verder vandaag. Het pad richting Ronchamp was als het ware voor me geplaveid.

Om ca. 14.00 uur was ik in Ronchamp en omdat daar geen camping was ervoor gekozen om naar een chambre d'hôte te gaan. Zo kon ik lekker de tijd nemen om naar de pelgrimskapel van de architect 'Le Corbusier' 'Notre Dame Du Haute' te gaan.

Nu van beide keuzes heb ik geen spijt gekregen. Toen ik daar aangekomen was viel ik met mijn neus in de boter, er was zojuist een mis gestart en ik kon nog even aanschuiven in een bankje. De kerk was behoorlijk vol. Het gebouw is indrukwekkend, de dienst met meerdere heren en enorm veel misdienaars ook. Wat me verbaasde dat er ook nog kleine hoekjes waren gecreëerd waar ook nog kleine kapelletjes in verborgen waren. Heel eenvoudig maar toch indrukwekkend. Dus gewoon een kerk naar mijn hart, geen protserige pracht en praal maar hele mooie functionaliteit, gemaakt door gebruik te maken van de materialen, die voorhanden waren, hout en beton.

Na afloop van de dienst nog even over het terrein gedwaald maar in de verte trokken de regenwolken steeds dichterbij en ja hoor na een tijdje ging het regenen. Dus in de regen terug gewandeld naar het dorp, even contact met Wil gehad en de ervaringen van het weekeinde uitgewisseld.

Vanavond wordt ik om half acht naar een restaurant gebracht door de eigenaar van deze locatie. Ook dat is een nieuwe ervaring voor mij. We zien wel hoe het loopt vanavond. Als het leuk was horen jullie het morgen.

Groeten
Raymond

  • 25 Mei 2015 - 18:44

    Simon:

    Ha broeder,
    Dat was een mooie Pinksternederdaling. Hier in Holland is Pinksteren ook goed gedaald. Mooi weer ook, zeker de eerste dag. Het is vandaag voor ons een rustige familie- en vriendendag. Daar heb je wel eens gewoon behoefte aan. Frankrijk toont zich voor jou van zijn beste kant. Dus hopelijk was het diner heerlijk. De Franse keuken is niet te versmaden. Zeg makker, ga je nog langs Roland Garros? Die Federer dan de groeten. Good gaon!

  • 25 Mei 2015 - 19:08

    Truus Wennekers:

    Hoi Raymond, Fijn, dat je nu ook eens een dag had, dat het een beetje vanzelf ging! En wat een service in het dorp! Geniet ervan!! Gr. Truus.

  • 25 Mei 2015 - 20:23

    Willem Brader:

    Hoi Raymond,

    Het is dat je de afstand van de afdaling hebt genoemd anders was je nu thuis geweest. Middels jouw vertellingen blijkt het een mooie tweede pinksterdag te zijn geweest.
    Ik ga er vanuit dat het Franse eten zeker een pluspunt verdiend.

    Geplaveide paden zijn vandaag jouw deel geweest. Laat voor jou de resterende paden ook geplaveid zijn.

    Geweldig zoals het vandaag ging, niet over te klagen en zeker, als een geluksdag, bijschrijven in jou dagboek.

    Morgen nog zo'n dag en je bent binnen de kortste keren in Westenholte.
    Heel veel plezier en toi, toi, toi.

    Willem

  • 25 Mei 2015 - 20:44

    Jan Groot And Nel Van Der Loos:

    Hoi Raymond,

    We zijn terug uit Egmond Binnen, waar we een prima familieweekend hadden. De jongere garde heeft zich fantastische geamuseerd, en wij ouderen konden daarvan genieten.

    Ik ben jaloers op je. Ronchamps! Ik zag de foto op de App van Wil, en was meteen verkocht. Naast een prachtig Daminicanenklooster bij Lijon (La Tourette, L'' Arbersle) is Ronchamps het andere meesterwerk op kerkbouwgebied. Ik ga er morgen weer eens op Googlen.

    Wat fijn dat je gisteren een goede, en vandaag een heel goede dag had. Je zult nog wel met de Elzas en de Luxemburgse hoogten te maken krijgen, maar erger dan in de Alpen kan het niet worden.

    Hartelijke groet van ons beiden, en voor morgen: goede tocht!

    Nel en Jan

  • 25 Mei 2015 - 20:59

    Lia:

    Hoi Raymond,

    Zo na een dag in de tuin gewerkt te hebben lees ik toch nog even jou blog.
    Fijn dat het vandaag zo goed is gegaan en dat je zo genoten hebt van het kerkje en de kerkdienst.
    Jou kennende heb je vast ook wel een kaarsje opgestoken.
    Veel plezier met hetzelfde goede weer morgen, hopelijk is het hier dan ook weer goed.
    Wel te rusten en tot morgen.

  • 25 Mei 2015 - 22:38

    Marlies Leenhouts:

    He Raymon,
    Oh ben je daar al. Wat leuk dat je langs die kerk fiets. Wij hebben hem vorig jaar met de wandelgroep bezocht. Wat prachtige he zo midden in het niets. En dan die architectuur je kunt er haast niet bij zo bijzonder.
    Je reis schiet al aardig op. Geniet ervan. Groet Marlies

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond en Wil

Gezicht op Praag

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 397
Totaal aantal bezoekers 131240

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 03 Juni 2015

Alpe d'Huez - Nederland

29 Juni 2014 - 06 Augustus 2014

Van Marseille via Bordeaux naar huis

08 Augustus 2013 - 15 December 2013

Dwars door Europa

30 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Narbonne-Roermond

15 Juni 2011 - 21 Juli 2011

St Petersburg/Helsinki

19 Juni 2010 - 31 Juli 2010

Fietstocht naar en door de Baltische Staten

Landen bezocht: