Een frisse wind - Reisverslag uit Pont-d'Ain, Frankrijk van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu Een frisse wind - Reisverslag uit Pont-d'Ain, Frankrijk van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

Een frisse wind

Door: Raymond

Blijf op de hoogte en volg Raymond en Wil

20 Mei 2015 | Frankrijk, Pont-d'Ain

Vandaag om 8 uur ontbeten tesamen met de nederlanders, die gisteravond om een uur of zeven nog in het hotel aankwamen. Ik heb samen met ze gegeten en natuurlijk fietsverhalen uitgewisseld. Zij bleken uit Deventer te komen en van Bordeaux naar Basel te fietsen. Daar moesten ze over een kleine week zijn. Je kunt je voorstellen, dat het een lekker en een leuk diner was.

Om 8.45 weer op de fiets gestapt en de uitdaging voor vandaag aangegaan. Ik moest vandaag naar het plateau de Retord. Een hoogvlakte, die ligt zo tussen 1150 en 1200 meter. Dus het verhaaltje wordt een beetje saai. Het was weer klimmen dat het een lieve lust is. Een kleine 2 uur achterelkaar door. Eenmaal boven werd ik getrakteerd op hele lichte hagelkorrels. Onderweg natuurlijk op mooie vergezichten. Maar gelukkig duurde dat niet lang.

Midden op de vlakte kon je een weggetje nemen naar een kapelletje en dat heb ik gedaan. Ik steeg vervolgens naar precies 1200 meter. Het bleek een leuk eenvoudig kapelletje te zijn met mooi houtsnijwerk. Helaas kon ik er geen kaarsjes branden. Dat heb ik dus maar in gedachten gedaan.

Naast de kerk stond een herberg en omdat mijn maag stevig rammelde en een winkel mij nog een behoorlijk tijdje weg leek ben ik daar maar even binnen gestapt. In de auberge brandde de kachel stevig en het was er dus lekker warm. Dit in tegenstelling tot buiten. Daar was het behoorlijk koud vanwege de frisse wind. Ik probeerde alleen het hoofdgerecht van het 'Plat du Jour' te bestellen maar ik kreeg toch meerdere gangen voorgeschoteld. Dit is de reden dat ik dit stukje nu in twee delen schrijf. Ik moet nu toch even uitbuiken. Dus straks weer verder.

Je wordt altijd maar weer beloond door af en toe naar de kerk te gaan. Nadat alle moed weer bij elkaar geraapt had, begon warempel de zon af en toe een klein beetje door te breken. Nadat ik weer op het juiste spoor beland was, kreeg ik het tweede cadeautje. Een ver familielid van de Hollandse kwikstaartjes vergezelde mij zeker een halve kilometer. Het derde cadeau werd mij allengs duidelijker. De afdaling was dit keer niet te vergelijken met vallen naar beneden maar ging zeer gelijkmatig. Slechts af en toe hoefde ik aan te zetten voor een klein colletje (mag geen naam hebben maar er stonden wel steeds bordjes bij, ahum

  • 20 Mei 2015 - 20:05

    Nel:

    Hoi Raymond,

    Heel leuk om je ervaringen te lezen! Vandaag drie welverdiende 'cadeautjes'. Mooi om van te genieten en dat doe je duidelijk voelbaar. Ik wens je de komende dagen veel rijplezier en voor straks: een goede avond en n nog betere nacht!
    Groet, nel

  • 20 Mei 2015 - 20:26

    Francis:

    Hoi Raymond,
    Wat gezellig toch weer al die ontmoetingen. Ik zie je hiervandaan al genieten. Veel plezier slaap lekker, Francis

  • 20 Mei 2015 - 22:31

    Geertje:

    Raymond, net terug van de koorrepetitie, en daarvoor een korte viering bij de Mariakapel van Diny en Henk van Dam, met droog weer, en veel mensen. wat mooi dat er weer een plek is voor mensen die dit zo zoeken en willen. En jij fietst dapper door, en maakt van alles mee, en beseft ook hoe kleine momenten je verder helpen, mensen ontmoeten blijft boeiend. maar de natuur doet ook heel veel. Ik heb mijn stem weer terug, maar kon vanavond echt nog niet zingen als een kwikstaartje...............
    een goede reis, morgen , groet

  • 20 Mei 2015 - 23:24

    Simon:

    Ha Raymond,
    Ik had vandaag een bijzondere dag in Tilburg: een promotie van een theologiestudent gecombineerd met een symposium. Het gong over de relatie christenen (RK) en Joden. Het geheel was opgehangen aan de persoon Raymond Martini, een 13e eeuwer in Spanje. Het was boeiend. Net als in jouw fietstocht ging het ook over bergen en dalen, maar dan in historisch en ethisch opzicht. Mooi om te zien dat Joden en christenen nu wel goed met elkaar in debat gaan en elkaar in de waarde laten.

  • 21 Mei 2015 - 09:45

    Agnes:

    Mooie ervaring weer. Jouw verhaal is nooit saai! Altijd leuk te lezen, kort maar krachtig. Een levendige voorstelling kan ik er steeds van maken. Heerlijk te lezen hoe je geniet van vele mooie momenten!

  • 21 Mei 2015 - 20:57

    Lia:

    Wat fijn dat jij zo geniet! En zo genieten wij ook weer, idd een eenvoudig kapelletje bezoeken heeft zo z'n gevolgen, geweldig !! Alle goede dingen komen vaak in drieën zoals jij ook ondervindt.
    Vandaag heb ik ook gefietst, zo'n 32 km.met een groep 65 plussers wij zijn alleen niet zulke hoge bergen tegengekomen of ntoch wel een klein beetje achter Dalfsen de heuveltjes bij de camping.
    Afgelopen zondag heb ik ook gefietst maar alleen n.l. de Dauwtraproute die in nde Stentor stond.
    Die route had een afstand van ong. 55 km maar dan vanaf het station van Dalfsen dus die afstand vise versa Wijthmen kwam er ook nog bij + de verkeerd gereden route. Ook toen was het heuvelachtig n.l. de Besthemerberg bij Ommen. Ik heb net als jij genoten van de fietsroutes dus kan een ietsje pietsje met jou meepraten. Jij nog veel sterkte voor het vervolg van jouw fietstocht. Tot de volgende blog.

  • 22 Mei 2015 - 11:57

    Karste En Geertje:

    Beste Raymond,
    wij zijn net van vakantie terug en hebben jouw verhalen gelezen.
    Het is weer van alles wat maar wel pittig begrijp ik, maar vooral het weer zit niet mee.
    Nou hier alles goed en ik wens jou veel sterkte voor de komende dagen!
    Groetjes van ons, Karste en Geertje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond en Wil

Gezicht op Praag

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 250
Totaal aantal bezoekers 131199

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 03 Juni 2015

Alpe d'Huez - Nederland

29 Juni 2014 - 06 Augustus 2014

Van Marseille via Bordeaux naar huis

08 Augustus 2013 - 15 December 2013

Dwars door Europa

30 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Narbonne-Roermond

15 Juni 2011 - 21 Juli 2011

St Petersburg/Helsinki

19 Juni 2010 - 31 Juli 2010

Fietstocht naar en door de Baltische Staten

Landen bezocht: