Vranje, in Nederland iets moois - Reisverslag uit Donje Vranje, Servië van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu Vranje, in Nederland iets moois - Reisverslag uit Donje Vranje, Servië van Raymond en Wil Nagelmaeker - WaarBenJij.nu

Vranje, in Nederland iets moois

Blijf op de hoogte en volg Raymond en Wil

23 September 2013 | Servië, Donje Vranje

Vandaag een stevige tocht maar het gaat niet altijd van een leien dakje. Dus de situatie van gisteren was/is echt een uitzondering. Ik had wat moeite om de juiste uitgang uit de stad te vinden. Er staan namelijk nergens richting aanwijzers. Dus je moet dan op de stand van de zon afgaan en je gps volgen. Maar altijd heb ik tijdens het opstarten daar wat problemen mee. Dus na een tijdje heen en weer fietsen het juiste pad gevonden. Vandaag vrijwel de gehele weg gereden op wat je in Nederland een goede provinciale weg zou noemen. Hier noemen ze het een autoweg. Dit houdt in dat er ook met enige regelmaat grote vrachtauto's je inhalen. Maar goed het was en bleef redelijk rustig met die jongens en die er waren gingen als regel met een grote boog om me heen. Dus op zich ging dat nog wel.

De weg liep ook omhoog, niet echt heel steil maar toch wel zo dat je met enige regelmaat van tempo moet wisselen. En als ik ergens niet goed tegenkan zijn dat juist tempowisselingen. Maar goed het was lekker weer, niet al te warm en in goed 5 uren fietsen was ik waar ik zijn wilde voor vandaag en dat is: Vranje.

Weer in een simpel motel dit keer maar het kan niet elke dag feest zijn. Dat zou je eigenlijk wel verwachten in een stad met de naam ....

Maar ja, ik heb wel vaker lopen mopperen op de smeerboel, die de Serven er van maken. Ook vandaag weer kunnen genieten van bergen afval in de bermen van de weg. En toch is dit land op zijn eigen wijze best wel mooi.

Een andere eigenaardige gewoonte is om op de plaats waar iemand is komen te overlijden (ik denk auto ongeval) daar wordt een mooie grafsteen met naam en toenaam en soms zelfs wordt er echt iets fraais van gemaakt en ook nog goed onderhouden. Ik zal een foto bijvoegen dan begrijpen jullie het beter. Maar goed nog geen meter verder en dan begint de puinhoop weer.

Vandaag naar dik 420 meter hoogte geklommen. Dit houdt automatisch in, dat je weer mooie vergezichten krijgt. Ook daarvan zal ik een foto bijsluiten.

Ik hoop dat jullie er tevreden mee zijn.
Groeten
Raymond

  • 23 September 2013 - 20:38

    Geertje Wijnja:

    dag Raymond,
    elke avond is het weer even meebeleven,wat jij die dag hebt meegemaakt en gezien!
    heel mooi dat je dat doet.
    en nu weer in je eentje verder, het zal zeker fijn zijn geweest, met je maatje, maar dit is ook een doel, he, alleen reizen.
    Wanneer komt Joost?
    en ik begrijp uit eerdere berichten dat je na Istanbul naar huis komt, wat een beslissing!
    maar het zal goed zijn je weer te zien !
    alle goeds weer gewenst, de komende dagen.
    lieve groet, geertje

  • 23 September 2013 - 20:42

    Jan Groot:

    Hoi Raymond,

    laat ik vandaag de eerste zijn, en een tevreden man. Je geeft zoals steeds een prachtig sfeerbeeld van de dag met haar belangrijkste wederwaardigheden, ups en downs. wat moet het bijzonder zijn om de Balkan zo van nabij mee te maken, met al zijn moois en lelijks.En dan maar trap voor trap naar Istanboel, mooi, onvoorzien einddoel van twee maanden over 's Heren wegen. En dan met Joost samen het laatste stuk!
    Ik begrijp je beslissing, ook met wat er achter Turkije nog aan onrustige streken ligt te wachten.
    Sprak vandaag met een collega met veel fietservaring in o.a. Georgië en Turkije. Laat hij maar oppassen voor al die loslopende honden, ze kunnen plaaggeesten zijn. Zij had pepperspray bij zich, en ook zonnebrand die je in hun gezicht spuit, schijnen ze niet leuk te vinden.
    Proficiat met je wijze beslissing! geniet nog maar deze twee weken, en dan valt er hier op 12/10 ook iets moois te genieten. Veel groeten, ook van Nel, Jan

  • 23 September 2013 - 20:52

    Henny Jetten:

    He Raymond,
    Erg leuk dat je door Kosovo fietst. Ik ken het nog enigszins van een uitzending in 1999 toen ik voornamelijk in Prizren zat, onze toenmalige thuisbasis. Heb daar ook nog het millennium meegemaakt.
    De puinhoop van het vuilnis langs de weg was toentertijd ook al zo erg, er is dus blijkbaar niets veranderd. Naar mijn mening kunnen ze er een prachtig toeristisch land van maken, zowel 's-zomers als 's winters, maar ja, ze doen er niets aan he? Ook de foto's van Wenen kwamen me bekend voor, we waren er vorig jaar nog geweest.
    Ik volg je verrichtingen met erg veel belangstelling en respect en ben blij te lezen dat het over het algemeen goed gaat met je en dat je goed vordert.
    Je komt al aardig in de buurt van Turkije waar we vorige week nog geweest zijn. Het was er nog behoorlijk warm, dus wellicht krijg jij er ook nog wel iets van mee.

    Ik zou zeggen , hou vol ( maar dat doe je zeker wel) en nog erg veel plezier en succes gewenst.

    Gr Henny.

  • 23 September 2013 - 23:36

    Lia:

    Hoi Raymond,

    Zo, dan eindelijk weer eens een raktie van mij. Na een geweldig mooie bedevaartreis naar Santiago, Fatima, Lourdes en Nevers met veel mooie indrukken te vergelijken met jouw fietstocht waar jij ook geweldig veel indrukken en belevenissen hebt. Ik heb alle blogs gelezen en ervan genoten. Wat moedig het besluit van jou om je fietstocht voorloipig af te sluiten in Istanboel. Fijn dat Joost het laatste stuk met jou meefietst heerlijk zo vader en zoon. Wat heb je vandaag ook weer genoten van alles. Jammer dat ik geen foto's heb kunnen ontdekken. Wij hebben het afgelopen weekend een geweldig fijn en geslaagd familieweekend gehad. Samen in een stoomtrein en zondag een geweldig geslaagde zeskamp met als toetje het leuke gesprek van een aantal van je broers en zussen met jouw via skipe met behulp van Richard. Samen kunnen wij toch heel wat.
    Raymond ik wens je een goed vervolg van je fietstocht en kijk met spanning uit naar de belevenissen van jou die je morgen weer beleefd.
    Liefs Lia.

  • 24 September 2013 - 02:07

    Jacques:

    Ja het is vervelend als je uit e redelijke plaats wilt komen moet je maar aannemen dat.
    En zoiets gaat gemakkelijk verkeerd. Misschien kun je jouw gps morgens al aanzetten bij het ontbijt op tafel dan kan ie de satellieten alvast gaan inladen. Met de tomtom lukt dat aardig.
    Zoals Lia al constateerde klopt het dat de foto's er niet bij zaten. Nou dan zul je wel voor andere zaken zijn afgeleid en dat moet toch ook kunnen. Gelukkig stinkt de plastic niet en gedraagt het verkeer zich voorbeeldig voor jou. Ik denk dat je recht naar beneden gaat naar Thessaloníki. Veel trap plezier mogen en blijf genieten van de vergezichten. En beleef de dag van morgen weer met volle teugen.
    Groetjes, Jacques

  • 25 September 2013 - 16:00

    Hennie:

    Heel tevreden, Raymond. :D
    Het is inderdaad een apart gezicht om zulke mooie monumenten en gedenkstenen langs de kant van de weg te zien. Je zou denken dat dit meer iets is voor op een begraafplaats. Maar hoe bizar ook... mooi is het wel.
    Prachtige uitzichten, andere mensen, andere culturen, veel ervaringen... geniet ervan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Raymond en Wil

Gezicht op Praag

Actief sinds 04 Juni 2010
Verslag gelezen: 705
Totaal aantal bezoekers 131275

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 03 Juni 2015

Alpe d'Huez - Nederland

29 Juni 2014 - 06 Augustus 2014

Van Marseille via Bordeaux naar huis

08 Augustus 2013 - 15 December 2013

Dwars door Europa

30 Juni 2012 - 15 Juli 2012

Narbonne-Roermond

15 Juni 2011 - 21 Juli 2011

St Petersburg/Helsinki

19 Juni 2010 - 31 Juli 2010

Fietstocht naar en door de Baltische Staten

Landen bezocht: